Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden Kaupanda bvba                                                                                                   rev juli 2015

Artikel 1. Algemeenheden

1.1.    In deze algemene voorwaarden wordt onder de “Dienstverlener” de bvba Kaupanda verstaan. Onder de “Klant” wordt de partij verstaan, die een beroep doet op de diensten en prestaties van de bvba Kaupanda. Onder “service ” wordt verstaan de diensten die het voorwerp en / of onderdeel uitmaken van de overeenkomst met de bvba Kaupanda.

1.2.    Onderhavige algemene voorwaarden maken integraal deel uit van het aanbod, bestelling of de overeenkomst, behoudens indien en voor zover de dienstverlener schriftelijk anders verklaart. De algemene voorwaarden vormen, samen met de overeenkomst waarin zij worden geïntegreerd, de totaliteit van wat werd overeengekomen tussen partijen. Door de ondertekening van de overeenkomst aanvaardt de Klant expliciet de toepassing van de algemene voorwaarden. Voor zover de overeenkomst afwijkt van de algemene voorwaarden, primeert de overeenkomst op onderhavige algemene voorwaarden.

1.3.    De toepasselijkheid van eventuele inkoop of andere voorwaarden van Opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen. In geen enkel geval kunnen de algemene voorwaarden van de Klant door de Dienstverlener als stilzwijgend aanvaard worden beschouwd. Indien de aanvaarding door de Klant van een door de Dienstverlener uitgebrachte offerte voorbehouden of wijzigingen bevat, komt de overeenkomst pas tot stand nadat de Dienstverlener in haar orderbevestiging aan de klant schriftelijk bericht heeft met deze afwijkingen in te stemmen.

1.4.    De geldigheid van de aanbiedingen wordt beperkt tot de datum aangegeven in de offertes. De informatie die de dienstverlener aan de klant bezorgt zijn gebaseerd op de informatie die de dienstverlener van andere partijen krijgt. Deze gegevens zijn niet bindend voor de Dienstverlener behalve indien de overeenkomst er uitdrukkelijk naar verwijst. Bestellingen zijn slechts definitief na schriftelijke aanvaarding door de Dienstverlener.

1.5.    Indien de Klant geen eigenaar is of niet de enige eigenaar is van de goederen die het voorwerp van de overeengekomen dienstverlening uitmaken, zal hij de Dienstverlener daarvan schriftelijk op de hoogte stellen ten laatste op het ogenblik van de bestelling. Hij zal voorafgaandelijk de toestemming van de eigenaar of eigenaars bekomen hebben voor de te verlenen diensten en hij zal de Dienstverlener vergoeden voor iedere mogelijke eis ten gevolge van het niet bekomen van deze toestemming.

1.6.    Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing.De Klant en de Dienstverlener zullen in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel als mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht worden genomen

1.7.  Indien onduidelijkheid bestaat betreffende de uitleg van één of meerdere bepalingen of er een situatie voordoet die niet in de algemene voorwaarden geregeld is, dan dient deze situatie beoordeeld te worden naar de geest van deze algemene voorwaarden.

Artikel 2. Offertes en aanbiedingen

2.1.     Alle offertes en aanbiedingen van de Dienstverlener zijn vrijblijvend, tenzij in de offerte een termijn voor aanvaarding is gesteld. Indien geen aanvaardingstermijn is gesteld, kan aan de offerte of aanbieding op generlei wijze enig recht worden ontleend indien het product waarop de offerte of de aanbieding betrekking heeft in de tussentijd niet meer beschikbaar is.

2.2.    De Dienstverlener kan niet aan zijn offertes of aanbiedingen worden gehouden indien de Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of aanbiedingen, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.

2.3.    De in een offerte of aanbieding vermelde prijzen zijn exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege, eventuele in het kader van de overeenkomst te maken kosten, daaronder begrepen reis- en verblijf-, verzend- en administratiekosten, tenzij anders aangegeven.

2.4.    Indien de aanvaarding (al dan niet op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte of de aanbieding opgenomen aanbod dan is de Dienstverlener daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Dienstverlener anders aangeeft.

2.5.   Een samengestelde prijsopgave verplicht Dienstverlener niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige orders.

2.6.    De Dienstverlener zal de dienst verlenen op de plaats die werd overeengekomen en, bij gebreke aan uitdrukkelijke overeenkomst ter zake, op de plaats waar de goederen, die het voorwerp uitmaken van de diensten, gelegen zijn of nog in de gebouwen van de Dienstverlener.

2.7.    De Dienstverlener zal de diensten verlenen binnen de voor hem normale werkdagen en –uren.

2.8.    Diensten buiten het bereik van de overeenkomst en op vraag van de Klant geleverd worden afzonderlijk aangerekend volgens het op dat moment geldende tarief van de Dienstverlener.

Artikel 3. Prijzen en betalingen

3.1.    De overeengekomen prijs is een forfaitaire prijs voor de te leveren diensten die alle kosten en uitgaven dekt verbonden aan de uitvoering van de dienstverlening evenals de winsten. De overeengekomen prijs kan ook een prijs zijn op basis van uurtarieven.

3.2.    Het verlenen van de diensten buiten de normale werkdagen en -uren van Dienstverlener zal aanleiding geven tot een prijsverhoging van 50% voor prestaties buiten de normale werkuren en van 100% voor prestaties op zon- en feestdagen en collectief genomen vakantiedagen.

3.3.    De verplaatsingen van en naar de plaats van de dienstverlening zijn niet in de prijs inbegrepen. De prijs hiervoor wordt bepaald aan de hand van de op dat moment bij de Dienstverlener geldende tarieven.

3.4.    De BTW en alle huidige en toekomstige belastingen, taksen, heffingen, kosten en lasten van welke aard ook, zijn niet inbegrepen in de prijs en zijn steeds ten laste van de Klant.

3.5.    De prijs zoals bepaald in de overeenkomst wordt jaarlijks aangepast op de verjaardag van de inwerkingtreding van de overeenkomst volgens volgende formule: P = P0(a+b(S/S0)) waarbij de factoren bepaald worden als volgt:
•    P = de te betalen vergoeding.
•    P0 = Basisvergoeding zoals bepaald in de overeenkomst.
•    S = Referte uurloon vermeerderd met de sociale lasten, nationaal gemiddelde, erkend door de Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie en bekend gemaakt door Agoria voor de maand vóór de factuurdatum.
•    S0 = idem als S, maar voor de maand vóór de aanvangsdatum van de overeenkomst.
•    a = 0,20 zijnde het vaste deel zoals bepaald door het KB van 30 maart 1976.
•    b = 0,80 zijnde het variabele deel zoals bepaald door het KB van 30 maart 1976.
Deze formule kan worden gewijzigd in functie van eventuele aanpassingen aan voornoemd KB, alsook na eventuele ministeriële toelatingen of verplichtingen. Voor wat betreft prestaties op uurtarief geldt de formule P=Po(S/So).

3.6.    De betalingen worden gedaan in euro of in de munteenheid die werd overeengekomen, netto en zonder disconto.

3.7.    De facturen van de Dienstverlener zijn betaalbaar binnen 30 dagen na factuurdatum.

3.8.    Iedere onbetaalde factuur op de vervaldatum zal van rechtswege en zonder ingebrekestelling worden verhoogd met 15% per jaar en dit met een minimum van €50, als forfaitaire schadevergoeding. Bovendien blijven nalatigheidinteresten, berekend overeenkomstig artikel 3.9., verschuldigd vanaf de vervaldatum.

3.9.    Laattijdige betalingen worden van rechtswege en zonder ingebrekestelling, vermeerderd met een jaarlijkse rente die gelijk is aan het rentetarief basisherfinanciering van de Europese Centrale Bank vermeerderd met 7 procentpunten en afgerond tot op het hogere halve procentpunt.

3.10.    De Dienstverlener heeft het recht indien de Klant niet behoorlijk of niet tijdig voldoet aan zijn verplichtingen voortspruitend uit de met de Dienstverlener gesloten overeenkomst (met inbegrip van onderhavige algemene voorwaarden) om haar verplichtingen op te schorten en de werken stop te zetten na 10 dagen, te rekenen vanaf een ingebrekestelling bij aangetekend schrijven waaraan geen gevolg werd gegeven. De uitoefening van dit recht laat het recht om betaling van de prijs en verschuldigde intresten onveranderd. De Dienstverlener verbindt zich om de werken binnen een redelijke termijn na de betaling te hernemen onder voorbehoud van schadevergoeding door de Klant omwille van de veroorzaakte storingen in de planning van de Dienstverlener.

3.11.    In geval van faillissement, de neerlegging van een verzoekschrift binnen de wet continuïteit ondernemingen, de gerechtelijke vereffening of vrijwillige beslissing tot feitelijke stopzetting of vereffening van het bedrijf van de Klant, heeft de Dienstverlener het recht om de overeenkomst te ontbinden en een schadevergoeding te vorderen van de door haar geleden schade, dit alles zonder rechterlijke tussenkomst.

Artikel 4.    Boetes/penalties

4.1.    De aanbieder aanvaart geen enkele vorm van boete of penalty voor te laat of niet correct opgeleverde service/producten.

Artikel 5.    Verplichtingen van de Klant

5.1.    De Klant zal vrije toegang verlenen tot zijn lokalen voor de Dienstverlener en zijn aangestelde gedurende de openingsuren en gedurende alle bijkomende tussen de Klant en de Dienstverlener overeengekomen tijden.

5.2.    Indien bijzondere veiligheidsmaatregelen getroffen moeten worden bij het betreden van de lokalen, zal de Klant de Dienstverlener daarvan schriftelijk op de hoogte stellen ten laatste op het ogenblik van de bestelling. Dit omvat ondermeer, maar is niet beperkt tot: Veiligheidsschoeisel en –kleding; VCA- of andere certificaten en attesten voor de medewerkers

5.3.    De Klant heeft niet het recht om zijn contractuele verplichtingen op te schorten indien hij zelf reeds in gebreke is gesteld bij de nakoming van zijn verplichtingen.

5.4.    De Klant is tijdens de uitvoering van de overeenkomst verplicht de Dienstverlener binnen de 14 kalenderdagen per aangetekend schrijven in kennis te stellen van elke wijziging in zijn juridische statuut (omvorming van de vennootschapsvorm) of overdracht van de onderneming, alsook van elke verplaatsing van de maatschappelijke zetel van de vennootschap.

5.5.    De Klant heeft niet het recht om zijn rechten en plichten voortvloeiend uit onderhavige overeenkomst over te dragen aan derden, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Dienstverlener. Voor zover er schriftelijke toestemming zal worden verleend, blijft de overdrager solidair gehouden met de overnemer met betrekking tot de uitvoering van de overeenkomst.

5.6.    Indien de Klant niet voldoet aan één van de in de artikelen 5.1 t/m 5.5. opgesomde verplichtingen zal de Klant de daardoor zowel direct als indirect veroorzaakte schade vergoeden aan de dienstverlener aan de op dat ogenblik geldende tarieven Bovendien is in onderhavige situatie de Dienstverlener niet gehouden tot het leveren van diensten.

Artikel 6.    Uitvoeringstermijnen

6.1.    De uitvoeringstermijnen zijn slechts gegeven als aanwijzing en een eventuele vertraging kan geen aanleiding geven tot verbreking van de overeenkomst of tot enige schadevergoeding.

6.2.    Indien een geleverde dienst betrekking heeft op een goed, wordt de dienst beschouwd als afgewerkt vanaf het ogenblik dat dit gereed is om te worden gebruikt door de Klant of om te testen te ondergaan indien deze werden voorzien in de overeenkomst.

6.3.    Als artikel 6.2. geen toepassing kan vinden, wordt de geleverde dienst beschouwd als afgewerkt vanaf het moment dat aan vooraf bepaalde eisen met betrekking tot de oplevering is voldaan.

Artikel 7.    Inontvangstname

7.1.    De Dienstverlener zal de Klant de afwerking van de diensten mededelen. Vanaf deze mededeling zal de Klant overgaan tot het nazicht van het werk en tot alle testen die eventueel worden voorzien in de overeenkomst, waarna, indien hij van mening is dat het werk goed werd uitgevoerd, hij het in ontvangst neemt.

7.2.    Bij langdurige overeenkomsten, uitgebreide werkzaamheden of zich herhalende diensten, kan de Dienstverlener overgaan tot het ter inontvangsname aanbieden van de gepresteerde delen van de overeengekomen dienstverlening. Indien hierbij wordt overgegaan tot inontvangstname van dit deel, dan wordt dit deel van de geleverde diensten als afgewerkt beschouwd. Bovendien kan de Dienstverlener in dit geval overgaan tot facturatie van dit deel van de geleverde diensten.

7.3.    Bij het ter inontvangstname aanbieden dient de Klant de geleverde diensten / goederen onmiddellijk grondig na te zien. Eventuele redenen om de inontvangstname te weigeren dienen, om geldig aanvaard te kunnen worden, binnen de 5 kalenderdagen schriftelijk per aangetekende zending bij de Dienstverlener te worden gemeld onder een nauwkeurige en gemotiveerde opgave van de redenen van weigering. Ieder recht van de Klant vervalt, als deze niet binnen de hierboven bepaalde termijn en wijze zijn klachten heeft meegedeeld, evenals indien de Klant de Dienstverlener niet de mogelijkheid geeft om ter plaatse de klachten op hun gegrondheid te onderzoeken.

7.4.    De Klant kan de inontvangstname niet weigeren voor kleinere gebreken die de werking van het materiaal niet beïnvloeden.

7.5.    Indien de inontvangstname wordt uitgesteld zonder dat er fout is van de kant van de Dienstverlener, wordt de inontvangstname beschouwd als gedaan twee weken na de bekendmaking door de Dienstverlener van de afwerking van het werk.

7.6.    Indien de Klant de geleverde dienst niet in ontvangst neemt op het ogenblik dat deze ter beschikking wordt gesteld door de Dienstverlener, is hij nochtans gehouden om de normale vervaldatum in acht te nemen van betalingen gebonden aan de levering.

Artikel 8.    Beperking van aansprakelijkheid

8.1.    De Dienstverlener is niet aansprakelijk voor materiële schade en lichamelijke schade die de Klant en / of zijn aangestelde lijden om welke reden ook, hieronder begrepen een tekortkoming, nalatigheid, fout of zware fout van haar of haar aangestelde of leveranciers. De Dienstverlener sluit daarenboven alle aansprakelijkheid uit voor enige schade als gevolg van verkeerd gebruik van de goederen door de Klant en / of zijn aangestelde en / of derden.

8.2.    De Dienstverlener is in geen geval aansprakelijk, hetzij contractueel, hetzij niet-contractueel, voor  indirecte schade, winst- of  inkomstenverliezen, gevolgschade, productieverliezen, verlies van besparingen, verlies van cliënteel, verlies van contracten, verlies van tijd, verlies van goodwill, verlies van reputatie of voor enige eis die zou worden ingediend door een derde tegen de Klant, zonder hiermede limitatief te willen zijn.

8.3.    Voor zover enige aansprakelijkheid toch weerhouden zou worden, dan is de aansprakelijkheid van de Dienstverlener beperkt tot de meest recente jaarlijkse prijs van de dienstverlening betaald door de Klant voor het gedeelte dat betrekking heeft op de aansprakelijkheid.

8.4.    De Dienstverlener is in geen enkel geval aansprakelijk voor enige schade indien een in artikel 9 of artikel 10 beschreven situatie zich voordoet.

Artikel 9.    Overmacht

9.1.    Overmacht zal aan de Dienstverlener het recht geven om zoveel later uitvoering te geven aan haar contractuele verplichtingen als deze overmacht duurt. Indien de nakoming blijvend onmogelijk is of onmogelijk is binnen een redelijke termijn na het vooropgestelde tijdstip waarop de diensten zouden worden verleend, zullen beide partijen het recht hebben de overeenkomst te ontbinden bij aangetekende brief, zonder recht op enige schadevergoeding voor de andere partij, onverminderd het recht van de Dienstverlener op betaling van de diensten die hij reeds werkelijk presteerde.

9.2.    Als overmacht in hoofde van de Dienstverlener wordt aangemerkt, iedere omstandigheid die de Dienstverlener niet heeft kunnen vermijden of verhinderen en waardoor de normale uitvoering van de met de Klant gesloten overeenkomst wordt verhinderd. Hieronder zijn onder meer, doch helemaal niet beperkend, begrepen: oorlog, overstroming, natuurrampen, brand, vertraging of onmogelijkheid van de levering van goederen of diensten door derden, vernielingen, beschadigingen of defecten aan de voor het verlenen van de diensten essentiële bedrijfsmiddelen van de Dienstverlener, staking, bedrijfsbezetting en lock-out, overheidsmaatregelen, transportmoeilijkheden, ziekte van personeel, ontbreken van grondstoffen,… Deze opsomming is niet beperkend en wordt enkel gegeven als voorbeeld.

Artikel 10.    Uitsluitingen en beperkingen

10.1.    Bij leveren van goederen is te allen tijde uitgesloten van de te leveren diensten en de gegeven garantie: het herstellen van de rechtstreekse en onrechtstreekse schade ten gevolge van blikseminslag, brand, overstroming, oorlogen, verstoringen van de openbare orde, vochtigheid, statische elektriciteit, nalatigheid van de klant of diens aangestelde, Gebruik in een stoffige atmosfeer of onaangepaste omgeving zoals ondermeer te hoge temperatuur, te hoge vochtigheidsgraad, enz., overspanning of uitvallen van het net, beschadiging van de goederen door transport na ingebruikstelling, wijziging, tussenkomst of herstelling aan de goederen, inclusief software, uitgevoerd door andere personen dan de Dienstverlener, Het gebruik van software of interfaces, die niet door de Dienstverlener geleverd werden, op de goederen, abnormaal of foutief gebruik van de goederen, normale slijtage

10.2.    Is eveneens uitgesloten, het leveren van diensten indien de Klant zijn verplichtingen zoals opgesomd in de artikelen 5 of 7 niet nakomt.

Artikel 11.    Onderhoud- en serviceovereenkomsten

11.1.    Onderhoud- en serviceovereenkomsten tussen de Dienstverlener en de Klant worden aangegaan voor een periode die in de overeenkomst wordt vermeld.

11.2.    De overeenkomst gesloten tussen partijen wordt telkens stilzwijgend verlengd voor dezelfde termijn, tenzij één van de partijen de overeenkomst uiterlijk 3 maanden voor het verstrijken van de initiële of reeds verlengde periode aan de andere partij heeft opgezegd per aangetekende brief met ontvangstbevestiging.

11.3.    Ingeval de Klant de overeenkomst opzegt of verbreekt tijdens de duur van de overeenkomst, dan dient hij een minimale forfaitaire en onherleidbare schadevergoeding aan de Dienstverlener te betalen, gelijk aan 50% van de bedragen die normaal nog zouden worden gefactureerd tot het einde van de duurtijd van de overeenkomst.

Artikel 12.    Overdracht van rechten en plichten

12.1.    De Dienstverlener is gerechtigd haar rechten en plichten die voortvloeien uit de overeenkomst met de Klant, evenals de eigendom van haar goederen, over te dragen aan een derde.

12.2.    De Klant is niet gerechtigd zijn contractuele rechten en plichten over te dragen, tenzij mits uitdrukkelijke schriftelijke voorafgaande toestemming van de Dienstverlener. Zo de Klant toch zijn contractuele rechten zou overdragen zonder toestemming aan de Dienstverlener zonder toestemming, dan blijft de Klant te allen tijde hoofdelijk aansprakelijk ten aanzien van de Dienstverlener voor alle verplichtingen die voortspruiten uit de overeenkomst.

Artikel 13.    Confidentialiteit

De Dienstverlener en de Klant verplichten zich ertoe de overeenkomst als vertrouwelijk te beschouwen en ontzeggen zich het recht de inhoud ervan aan derden mee te delen, behoudens verplichting hiertoe als gevolg van een beslissing van de bevoegde rechtbank of administratieve overheid. Deze verbintenis is geldig voor een periode van 5 jaar vanaf de ondertekening ervan.

Artikel 14.    Intellectuele eigendom 

De dienstverlener behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die hem toekomen op grond van de Auteurswet en andere intellectuele wet- en regelgeving. De dienstverlener heeft het recht de door de uitvoering van een overeenkomst aan zijn zijde toegenomen kennis ook voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen strikt vertrouwelijke informatie van de Opdrachtgever ter kennis van derden wordt gebracht.

Artikel 15.    Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken

15.1.    De overeenkomst en de geschillen die hieruit voortvloeien, zijn onderworpen aan het recht dat van kracht is op de plaats van de maatschappelijke zetel van de Dienstverlener.

15.2.    Voor ieder geschil dat zou voortkomen uit deze overeenkomst, zijn enkel de rechtbanken van de plaats van de maatschappelijke zetel van de Dienstverlener bevoegd.